torsdag 6 juli 2017

Nordkoster - en paradisö i Norden

Nu är jag hemkommen från ett besök hos en av mina käraste vänner. Hon har för över ett år sen flyttat från skogslandet i norra Bohuslän till öarna längst i väster i Sverige, alltså Kosteröarna. Är osäker på om öarna faktiskt ligger längst ut i väster men det är i alla fall de öar som ligger längst väster ut med bofast befolkning året runt. Nord har ca 100 och sydön ca 200.

Att jag inte kommit iväg tidigare har flera orsaker men att jag nu äntligen kom iväg är bara så härligt. Fast jag fick känning av magen igen....fast nu skiter vi i det....ursäkta....jag är så innerligt trött på min jädra mage....ursäkta igen. Har bestämt att söka läkare för jag vill ju resa!!!

Nåväl. Min kära vän Agneta bor numer på Nordkoster, den enligt mig absolut finaste ön av de två Kosteröarna - syd och nord.

Nordkoster är den minsta men mest ursprungliga med bara smala grusvägar som jag älskar att gå på. Det knastrar så skönt under fötterna. Annat än asfaltsvägar det.

För att komma ut till öarna så kan man ta färjan från Strömstad. Ska man till Nordkoster så kan man välja en båt som går direkt till Västra Bryggan. Det tar ungefär en halvtimme att ta sig över Kosterfjorden. Min vän berättade dock att under sommaren går båtarna lite saktare för då är det så många människor som ska med och personalen måste hinna med att kolla biljetterna. Men jag antar att turisterna inte bryr sig. Det är en vacker tur när man passerar Kosterfjorden. Jag har åkt den rutten många gånger men jag tröttnar aldrig på vyerna. Aldrig nånsin eftersom havet och öarna aldrig är de samma, de skiftar i färg hela tiden och havet står för överraskningar.

När jag den här gången kom fram till Västra bryggan så stod Agneta där och väntade på mig. Äntligen, äntligen kunde vi ses igen! Så härligt.

Hon bor i ett paradis har jag nu förstått och jag är lite skakis efter att ha besökt henne. Koster drar måste jag säga. Jag funderade ett tag när jag bodde i Strömstad om jag skulle bosätta mig på Koster men då fanns det inget bra boende...men detta boende som Agneta har. Wow!

Det har ALLT det som jag söker i ett boende! Det enda det inte har är ju att det blir långt till mina föräldrar och syster om jag skulle flytta...så...jag vet inte...jag är inte klar för detta ännu....men herregud vad sugen jag blir!

Vad är det då som är så lockande för mig?

Jo, det är själva idén att bo på en ö. Det har jag faktiskt önskat och drömt om sen jag var 10 år och gick omkring och dagdrömde på Manholmen, en ö utanför Grebbestad.

Det är också det att om bor man på en ö som Nordkoster (eller syd för den delen) så har man naturen precis inpå sig och det älskar jag. Tänk att ha en "egen" stor natur att utforska varje dag, i alla väder och genom alla årstider. Det är lyx för mig.

Jag gillar också att Koster fortfarande är så genuint och inte förstört av sommargäster. Det bor en medveten befolkning på öarna som jobbar hårt för att de bofasta ska kunna bo kvar och ha ett bra liv därute vid havsbandet. Huset Agneta bor i är ett hyreshus på Nord som är till för de bofasta. För att få hyra där måste man vara åretruntboende och skriven i Strömstad som ju öarna tillhör.

Hon betalar en vanlig hyra för detta och för det får hon, enligt mig, ett riktigt lyxboende.

Lägenheten är visserligen liten, 38 kvadratmeter, men den har en öppen planlösning så den känns mycket större. På sommaren har hon en uteplats och en trädgård alldeles inpå. Dessutom är det en större yta med trädgård bakom huset som är gemensam. Den vetter mot havet så de som har fönster åt det hållet har havsutsikt. Där kan man också odla i pallkragar om man har lust och det har ju jag!

Själva huset har 12 lägenheter i två våningar. Det är två kroppar med lägenheter som binds ihop av en mellandel där nedervåningen består av en gemensam lokal. Lokal och lokal. Det är ett fint inrett rum med fullt utrustat kök och ett längre bord så att man ska kunna fira större fester eller bara några på fika.  En uteplats med havsutsikt finns också i anslutning till lokalen.

På övervåningen är det kurslokal där man utövar allt möjligt som intresserar de boende och även andra. Yoga, målarkurser, bokcirkel...osv

Precis så vill jag bo! I en egen lägenhet men med människor i närheten. Markplan med uteplats och trädgård där jag kan odla.

Och....när det är sommar (för jag vinterbadar inte...haha) så kan man gå till Basteviken. Det tar väl sisådär en 5 minuter. Så tar man ett dopp i det underbart salta vattnet. Livskvalitet.

Jag är såld. Jag vill dit. Jag vill bo där. Det bor ju redan 3 personer jag känner där. Agneta och två av mina före detta grannar från den tiden jag bodde strax utanför Strömstad.

Jaja, vi får se. Än känner jag mig inte redo för en flytt. Tiden får utvisa hur det blir.

Här är en av 3 färjor som trafikerar öarna under sommartid. Eller under högsäsong tror jag det är fyra faktiskt. På den här bilden står min dotter längst till höger. Av en händelse....nä då...vi reste tillsammans.
I detta vackra nybyggda hus i skärgårdsstil bor min vän. Huset byggdes för ca 10 år sen och det drivs av en stiftelse. Läs mer här.

Agneta vid sin uteplats.

Jag kom fram till Koster under tidiga kvällen och under solnedgången satt vi på berget utanför huset och drack lite vin och åt god mat. Fåren betade i hagen bredvid. Förstår ni att jag trivdes?!







Vädret visade sig från sin bästa sida de här dagarna. Så naturligtvis sitter vi vid Agnetas uteplats och äter vår frukost.

Och efter frukost tog vi ett dopp i Basteviken. Det blev verkligen ett dopp och inget bad. Temperaturen i vattnet var väl inte så vidare hög. Vi gissade på 17 grader. Men det är friskt och härligt!!

Vi närmar oss Basteviken.

Vi är glada så här på morgonen när vi vet att ett uppfriskande dopp nalkas. För att det blir ett dopp är nog ganska så klart. Ingen större värme i vattnet.








Klart och riktigt salt härligt vatten.



Vi doppade oss, både Agneta och jag, men det var som sagt ingen större värme.

Det får räcka för den här gången. Jag får dela upp inläggen märker jag annars blir det en hel roman. Så vi hörs snart igen om resten av resan till Koster.

1 kommentar:

  1. Vilken härlig resa du gjort.
    Å så otroligt vackert där är.
    Förstår om du skulle vilja bo där.

    Kram och ha en toppendag!

    SvaraRadera