måndag 24 juli 2017

Ett beslut

Jag har kommit till ett beslut vad gäller min odlingslott. Hur många gånger tror ni jag varit där i år?

Hmm....kanske 3 gånger. Katastrof...och det ser ut därefter.

Redan förra sommaren hade jag mina tvivel kring odlingslotten. Märkte att jag inte var där så ofta. Jag valde hellre att göra andra saker. Att odla på detta sätt är inte min grej. Det innebär att jag måste planera och vara borta nästan hela dan eller åtminstone halva dan.

Nej, ska jag odla så ska jag ha det hemmavid och sköta odlingen på mitt sätt. Vilket innebär att jag jobbar nån halvtimme. Sen gör jag kanske nåt annat. Med andra ord vill jag ha min odling NÄRA.

Så nu har jag insett att jag får ge upp odlingslotten. Det ger mig dessutom dåligt samvete att jag inte sköter den och då får jag ju verkligen inse att det är dags att lämna över den till nån annan som har mer tid och lust.

Istället satsar jag fullt ut på balkongodling. Det funkar med väldigt mycket på en balkong. Jag har haft lite av varje flera år men nu ska det satsas fullt ut. I år har jag inte hunnit skaffa bra jord eller bra krukor så tillväxten har varit så där. Dessutom blåser det nåt infernaliskt på min balkong. Går och klurar om det finns nån lösning på det problemet.

Jag har hämtat en krusbärsbuske från odlingen som jag tänkte stamma upp så den får plats på balkongen.


I år har jag flera plantor tomater, olika sorter. De lider säkert en del av all blåst de utsätts för men de är tappra och står kvar i alla fall.

Tomatsorterna jag i år har på balkongen är "Black Sweet Cherry", en körsbärstomat som har blivit väldigt lång med flera klasar.


Den andra sorten heter "Nyagous", en frilandstomat och dess frukter blir av normal storlek.


och så har jag två "Tiny Tim" , också det en körsbärstomat.


Provar också en "krukväxttomat" som heter "Wilma". Själva plantan blir inte så stor och tomaterna är som små körsbärstomater. Ska bli spännande att se om de överlever inne...reklamen lovar det....
För säkerhets skull har jag hela fem plantor av den sorten...haha

Jag skaffade en oreganoplanta som vi i trädgårdsföreningen sått men den vantrivdes ute på balkongen. Tog in den och den svarade med att växa till sig riktigt fint. Nu kan jag skörda härlig färsk oregano.

Flera sommarsquash växer lite försiktigt. De har för små krukor och för dålig jord men det får gå. Jag hoppas att jag till nästa sommar har kunnat skaffa en rejält stor odlingslåda där jag kan så och skörda grönsaker.

En rabarber som jag sått från frö växer till sig i en egen kruka. Sorten heter Elmblitz och den har smalare skaft än "vanlig" rabarber.



Rönnsumaken har i den hårda blåsten böjt sig och ser verkligen sliten ut. Det har ju blåst mer eller mindre, mest mer, hela sommaren och jag är gruvligt trött på det. Trädet verkar också trött. Funderar på om jag ska skippa trädet och satsa på något ätbart i stället. Men jag gillar de där bladen. De är häftiga och lite exotiska.


Svartkål har jag också på balkongen och den trivs jättefint. Jag har två plantor ihop med tagetes. Riktigt snyggt om jag får säga det själv. Frodigt och vackert. Skördar från plantorna då och då.
Jag gillar egentligen inte tagetes men den här sorten "Golden Gem" tycker jag blir så vacker ihop med svartkål.




Jag vill även ha blomster på min balkong och för några år sen skaffade jag en clematis viticella "Rubra" men den frös delvis ner i år. En bit av plantan klarade sig i alla fall och den har i år svingat sig uppåt. Själva blomman är väldigt vacker tycker jag men den gör sig inte så bra på balkongen. Dels blommar den inte förrän i slutet av juli och när den väl blommar är den för mörk för mitt läge. Det blir för tamt. Jag vill nog ha något som drar till sig blickarna mer.  På rätt plats däremot är nog Rubra väldigt effektfull.



Till nästa år hoppas jag ha kunnat skaffa en d y r odlingslåda att ha på balkongen. Den verkar bra. Stor och rejäl. Lagom arbetshöjd. Växterna är skyddade i lådan över vintern så jag behöver inte hålla på med bubbelplast. Lådan har måtten 100 x 30 cm med en höjd på 50 cm.
Hittade den här


Vad tror ni om det? I min dröm har jag hela tre sådana lådor. Praktiskt och bra. 

Avslutar med lite fler bilder från balkongen.





Hoppas ni alla har det bra därute i sommaren! 

1 kommentar:

  1. Oj, vad du odlar mycket på balkongen.
    Härligt!

    Ha en toppendag!
    Kram

    SvaraRadera