lördag 29 juli 2017

En tur på havet

När man som jag är en relativt fattig pensionär så är jag väldigt glad för att jag har så många vänner som ger mig upplevelser som jag inte själv har råd med. Det är guld värt och betyder mycket för mig. 

Att vara vid och på havet är något jag sysslat med sen barnsben. Segling däremot är inget som kom in i bilden förrän i ungdomen. Jag har aldrig seglat själv (fast jag har tagit examen i navigering) men följt med på segelbåtar. Jo, jag har faktiskt ägt en segelbåt en gång, men det är något jag knappast minns. Att segla är väl inte riktigt min melodi...jo, om det är utan äventyr och inte för hård vind...då är det helt underbart att flyga fram över vattnet. Men mitt psyke behöver en van skeppare och inte nån äventyrare som ställer till det...haha

Annars älskar jag allt som har med hav och salta vindar att göra. Dofterna och färgerna vid havet tröttnar jag aldrig på. Kan knappt leva utan det tror jag. I vilket fall blir det svårt. Har ju bott i inlandet några år och jag längtade ständigt efter havet.

Häromveckan blev jag erbjuden att följa med en vän för att segla. Båten ligger i Tångudden i Göteborg. Tapto heter den. En stor rejäl båt med en van skeppare så jag kände mig helt lugn. Haha


Maskotarna på plats. Så söta. 

En glad och lycklig tjej måste ju filma sig själv...


Vi seglade från Tångudden till Styrsö, en av de större öarna i Göteborgs södra skärgård. Eller för att vara exakt så puttrade vi - alltså vi gick för motor. 

Här möter vi en av alla färjor som går mellan Saltholmen och öarna. Tror det var Freja.







och här är vi så sakteliga på väg in i Styrsö Brattens hamn.


Nu har vi gått iland och tar oss en snabb titt. Det vankades god lunch och därefter kaffe och hembakt. Så gott! Att sitta på en båt och äta är bland det bästa jag vet. 





Två glada tjejer på sjön. Annelie till höger. Vi känner varann från Kungälvs trädgårdsförening. 





Nu har vi nått farleden in mot Göteborg. Vi har alltså lämnat Styrsö och tar en lov norr om ön och sen in mot Tångudden igen.



Nu närmar vi oss Tångudden. Göteborg och Älvsborgsbron skymtar i bakgrunden. Till vänster det gamla varvsområdet med Eriksberg och Lindholmen. Ett minne blott numer.


Så var vi då framme vid Tångudden igen. 
Stort tack till Annelie och Jonny för att jag fick följa med!



1 kommentar: