måndag 20 mars 2017

Vårdagjämning

Idag är det vårdagjämning. Läste mig till att dagarna har varit jämnlånga ett tag och att det inte specifikt är just idag som dagarna är lika långa. Men det är härligt att ha en dag som kan säga att nu...nu är våren på gång på riktigt. 

Har ni sett några vårtecken?

Jag har sett flera stycken...och hört.

Koltrasten och Bofinken har jag hört sjunga men lite försiktigt. 

Videkissarna har slagit ut i Kungälv nere vid älven. De är så söta.



När jag ändå var där nere vid älven tittade jag till min lilla odlingslott. Jadå, den lever. Blev faktiskt ivrig att sätta igång och det är skönt att jag känner så eftersom jag förra sommaren nästan gav upp. 

På balkongen börjar det nu också spira. Men vad var det jag satte i hinken?? Det blir spännande att se för jag har glömt.


Likaså har jag satt en hosta och något annat som jag misstänker är Iris i samma kruka som Rönnsumaken huserar. Varför skriver jag inte upp vad jag sätter ner? För inte går det att komma ihåg. Jag är noga med anteckningar för odlingen men balkongen struntar jag visst i. Det får bli ändring på det! 


Svårt att se Hostan men den sticker upp lite försiktigt till vänster på bilden.

Agnes älskar att vara på balkongen men när jag inspekterade krukorna igår då var hon på andra sidan och kollade så att jag skötte mig och gjorde allt rätt.


Jag tycker hon ser lite kritisk ut?!....hmmm

Hos mina föräldrar blommar krokusen för fullt och idag såg jag att påskliljorna är på gång också. 



Vårblommor är nånting av det vackraste som finns tycker jag. Deras form och färg varierar och just i vårljuset blir det nåt alldeles extra när de sticker upp ur den mörka jorden, innan allt annat grönt orkat komma upp.

Varje vår inser jag också att jag satt alldeles för lite av vårblommor på balkongen men jag får njuta av de jag satt. Kanske kommer det fler som jag glömt?? 

1 kommentar:

  1. Här finns inga så tydliga vårtecken ännu.
    Takdropp, barmark men igår snöade det så det gäller inte längre.
    Men det kan gå fort om solen och våren väl sätter fart.

    Kram

    SvaraRadera