tisdag 21 mars 2017

Sår i regnet

Det var fasligt vad jag tycker att jag får mycket mer gjort bara för att jag kan ta bussen när jag vill.

Dessutom har jag börjat vakna tidigare nu och det beror säkert på vårljuset. Så jag kliver upp mellan 7 och 8, utvilad och det känns bra för dagen blir längre då känns det som.

Idag var jag inne en sväng till Kungälv för att hämta en bok som jag reserverat. Det är en bok som jag är fruktansvärt nyfiken på. "Min europeiska familj" av Karin Bojs.


Boken beskriver den allra senaste forskningen inom DNA och allas vårt gemensamma ursprung.

Skriver mer om boken när jag läst färdigt den. Har börjat och kan knappt slita mig.

Satte mig en stund på bibban och läste lite i den bok jag har på gång där. Den står i hyllan så jag läser den bara när jag är på bibban. Smart tycker jag. Satt också en stund och släktforskade men kom ingenstans. Letar just nu efter min mormors mormor Malena Eliasdotter som enligt alla husförhör jag sett ska vara född den 25 augusti 1799 i Tanum. Så går jag till kyrkoboken över födslar det året men hittar ingen Malena, inte år 1799 och inte heller år 1800 eller år 1798....där får jag fundera lite över hur jag ska gå vidare. Eller fråga på Facebookgruppen. De brukar ha svar på allt.

När jag kom hem igen så fick jag för mig att så lite fröer. Jag har så många i mitt kylskåp och jag vill ha många många plantor egentligen. Men det är lite platsbrist för att driva upp här hemma. 

I vilket fall sådde jag gul portlak (en slags sallad), slätbladig persilja och rabarber. Hoppas mycket på rabarbern. Jag sådde av samma frön för 2 år sen och det blev en jättefin planta men när jag satte ut den på min odlingslott så tvärdog den. Fattar inte riktigt varför, mer än att min granne inte heller kan få rabarber att överleva. Vilket är jättemärkligt eftersom rabarber nästan är som ogräs. 

Men nu hoppas jag på att några frön tar sig så ska jag ha en eller två i kruka på min balkong istället.

Det var en skön känsla att stå inomhus och så fröer samtidigt som det blåste och regnade hej vilt utanför fönstret.


Fler fröer kommer jag att så här hemma. Det får väl bli trångt ett tag. Varje vår är det alltid plantor som ska drivas upp här hemma och stackars Agnes får kämpa om utrymmet. 

Har ni sått något ännu?

2 kommentarer:

  1. Det låter så mysigt att så fröer och sen se dem växa upp till plantor.
    Härligt intresse du har.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Millan, det är jättehärligt. Min stora dröm har alltid varit att ha växthus men jag får nöja mig med att jag är medlem i en växthusgrupp som arbetar med att så och ta sticklingar just i ett härligt växthus.
      Kram

      Radera