tisdag 7 februari 2017

Många tankar...


Ja, många tankar får jag när jag tittar på denna bild. Eller kanske snarare frågor.

Vilken båt står de framför? Även om jag misstänker att det är ångbåten "Bohuslän" som trafikerade sträckan Göteborg - Lysekil - Smögen - Kungshamn i över 4 decennier. När jag var runt 7-8 år åkte jag också med denna vackra ångbåt från Göteborg till Smögen. Min pappa filmade med en gammal kamera när vi passerade den smala Sotenkanalen strax innan Lysekil och därför kommer jag ihåg denna resa. 





Men på bilden är det inte jag som syns utan det är från vänster Jenny, sen hennes syster Anna. De var min morfars systrar. Kvinnan med den härligt nostalgiska mjölkkannan är min egen kära mormor Berta och till höger står min moster Signe. 

Moster Signe bodde ett tag i Smögen så jag tror de har kommit dit för att hälsa på henne. Om inte nån av mina kusiner som läser det här kanske har en annan uppfattning?

Jag tycker bilden är underbar. Försöker tidsbestämma den...gissar på nånstans runt...hmm...moster Signe var född 1918 och hon är väl kanske runt 20 år på bilden. Det skulle i så fall betyda att bilden är runt 1938 -40. Jenny skulle i så fall vara drygt 50 år och Anna drygt 40. Min mormor med mjölkflaskan är då närmare 60.

Har ni tänkt på en sak? Alla har en huvudbonad på sig. Men alla är olika, men täcka huvudet det skulle man då. Kan inte låta bli att tänka på de muslimska kvinnor som idag bär hijab och som ofta får utstå onödigt mycket ifrågasättanden. Men det får bli ett eget inlägg nån gång.

Tillbaka till bilden. Mjölkkannan. Alltså, vad underbart. Jag har lite minnen från när jag var liten då vi bodde i Grebbestad under somrarna. När det skulle handlas gick man först till bageriet för där fanns brödet som vi behövde. Sen gick man tillbaka åt andra hållet mot mjölkbutiken. Där lämnade man fram kannan och så fyllde den vitklädda personalen på kannan med färsk mjölk. Det var väldigt vitt inne i de där butikerna och det doftade sött. 

Nästa stopp var kanske in till Stangs livsmedel om vi behövde kött eller något annat liknande. Fisk köptes aldrig. Det fiskades upp i havet av morfar. 

Mjöl, smör och socker handlades i Norge. Det var billigare där då och Norge ligger inte långt från Grebbestad. 

Kolla också in kläderna. Jag tycker om moster Signes klänning. Den är vacker.

Undrar vad Jenny har i sin väska? Hon var en godmodig, frodig och snäll kvinna. Hennes syster Anna som står bredvid var jag däremot rädd för. Hon var en sträng lärarinna som undervisade barn i Näsinge på landet norr om Strömstad. Min syster och jag hade svårt för henne. Jenny och Anna var verkligen varandras motsatser. 

Moster Signe och hennes barn besökte vi ofta när jag växte upp. De bodde nere i Karlskrona och vi tyckte de bodde så flott för de hade en stor modern lägenhet i stan. Signes man var chef för en Konsumaffär och på den tiden var det stort så vi nästan bugade och neg för honom. För min familj var ju en "enkel" arbetarfamilj. 

Spännande med gamla bilder.







1 kommentar: