fredag 27 januari 2017

En dag med sol

Idag bröt solen fram och det var efterlängtat. Det har varit dimmigt och grått ett antal dagar nu så lite sol gör att humöret för mig genast blir bättre. 

Fick  mig en promenad också från Kungälv och hem. Fick skjuts in till stan med pappa för att jag tänkte köpa några Baddare. Men de var förstås slut, misstänkte det. 

Kanske ska förklara vad Baddare är. Det är en mycket gottig sak som har tillverkats på Göteborgs Kex (som by the way INTE ligger i Göteborg utan just i Kungälv). Numer tillverkas dessa godsaker bara nån enstaka gång per år och då blir det fullständig rusning med långa köer. Jag hann alltså inte fram i tid. Det var ju synd, mest för min systerson som hade beställt. 

Så här ser en baddare ut. Inuti är den krämig och god.



Folk handlar som besatta i den så kallade Bräckboden bredvid fabriken.


Fabriken ligger vackert vid Nordre Älv vilket har orsakat problem för Kungälvs kommun.
Man vill naturligtvis göra miljön vid Nordre Älv tillgänglig för allmänheten, men Göteborgs Kex vägra släppa till den lilla bit mark som skulle behövas för att få en lång fin strandpromenad.
Fy på er Göteborgs Kex. 


Mitt första sommarjobb hade jag här, 16 år gammal. Jag packade ner kakorna Ballerina i stora lådor som sen gick vidare till inpackningen. Det var tider det....
 

1 kommentar:

  1. Min moster och morbror köpte alltid baddare när dom åkte ut på tur med bilen.
    Länge sedan jag åt en sån nu.

    Kram och ha en fin dag!

    SvaraRadera