torsdag 27 april 2017

Kajsa Johansdotter

I januari 1826 föds ett litet flickebarn i Alster nära Karlstad i Värmland. Hon får namnet Carolina men kallas genast Kajsa och det blir hennes tilltalsnamn.

När hon når 20-års åldern börjar hon arbeta vid Alsters Bruk och där träffar hon en ung man som också är anställd vid bruket. Han är från Rörvik intill Grebbestad i norra Bohuslän. Emanuel heter den unge mannen och han är min morfars farfar. 

Emanuel och Kajsa fattar tycke för varann (får vi väl hoppas) och de gifter sig i februari 1854. 
Bröllopet står i Karlstad och jag undrar om det var några släktingar närvarande? Emanuels föräldrar bodde ju i Bohuslän vilket var ganska långt från Värmland på den tiden. Kanske ändå att Kajsas familj fanns där? 

I vigselboken står Emanuel som Skeppare och Kajsa som Piga och bägge var 28 år när de började sitt liv tillsammans. De flyttade direkt efter giftermålet till Rörvik, en plats med några hus intill havet nära Grebbestad. Vid Rörvik verkar många släktingar ha bott nära varandra. 

Redan i december samma år som paret gifte sig föds deras förstfödde, en son som får heta Carl Emil (tilltalas Emil) och det är han som är proband för min forskning. Alltså den person som jag utgår från. Emil är min morfars far och så här såg han ut, Emanuels och Kajsas förstfödde när han var gammal och hans föräldrar borta sen länge.

Bilden är tagen på Otterön, Röö, dit Emil flyttade när han gift sig. Visst är det en charmig bild!
Året är 1920 nån gång tror jag. En stolt bonde och fiskare antar jag.


Nåväl, efter Emil blev det flera barn till. Wilhelm föddes 1857, Maja Stina 1860, Simon 1863 (som dog bara nån vecka gammal), Ellida Rosella 1865 och Johannes 1868.

Kajsa hann alltså föda 6 barn innan hon tyvärr gick bort år 1871. Då var hon bara 45 år och Emanuel blev ensam med 5 barn. På den tiden var väl det närmast katastrof och för att rädda familjen från att splittras (min egen teori) så valde Emanuel att gifta sig med sin piga som var 15 år yngre än han själv. Men vad gör det? Allt för att få hjälp med hushållet. Barnen var ju fortfarande små. Johannes var 3 år, Ellida 6 år, Maja Stina 11 år, Wilhelm 14 år och Emil 17 år. 

Tänk vad ledsamt! Jag rördes till tårar när detta gick upp för mig. Ingen i släkten har talat om att Carl Emils pappa var gift 2 gånger, men så var det, och att han blev änkeman med 5 små barn i hemmet, det gör mig så sorgsen. Jag vet inte ännu vad Kajsa dog av men den uppgiften får jag försöka hitta.

Två år efter att Kajsa gått bort så gifte Emanuel om sig med sin piga Lotta Andreasdotter och de fick sen 2 barn tillsammans. Hulda Wilhelmina som föddes år 1873 och en son, Simon, som föddes år 1875. 

När detta scenario stod klart för mig så gick tankarna igång. Hur tog alla barnen förlusten av sin mamma? Hur var det för Emanuel? 

Hulda och Simon, de barn som föddes i det andra äktenskapet, blev de helt accepterade av de andra syskonen? Mycket som en kan fundera över här.

Historien är nog inte slut här. Jag kommer säkert att hitta så mycket mer kring det här.

Kunde inte låta bli att dela med mig av detta. På något konstigt vis blev Kajsa så levande för mig, och jag känner på mig att det var ett stort sorgearbete för hela familjen när hon gick bort. Tror hon var en speciell kvinna. Det måste hon ha varit...Emanuel hämtade ju henne från ett alldeles speciellt landskap, Värmland, och hon flyttade till helt nya trakter...från skogen till havet. 

1 kommentar:

  1. Så otroligt intressant att läsa.
    Människors öden är olika.
    Känner att jag själv funderar mycket över mina förfäder när jag nu kommit igång med lite släktforskning.
    En kusin till mig har släktforskat på min farmors mors sida.
    Hon har fått fram material ända tillbaka till 1480 talet, det är fascinerade läsning.

    Kram och ha en fin dag!

    SvaraRadera