tisdag 25 april 2017

Ett fullständigt onödigt inlägg....

....men jag tänker ändå informera er om min bloggstatus.

 Som ni kanske märkt så uppdaterar jag just nu väldigt sällan. Vet inte riktigt vad det beror på. En massa olika saker tror jag.

Delvis är jag just nu lite trött på att just blogga. Jag är mer intresserad av att försöka få ihop texter. Fast då behöver jag arbetsro och inte tänka på bloggen varje dag. 

Samtidigt är det roligt att blogga men i mitt fall är jag mest intresserad av att skriva...inte så mycket att kommunicera i bloggvärlden...det tar för mycket energi av mig. I alla fall just nu. Sån är jag. Hmmm

Så har jag ju snöat in på släktforskning och det genererar en massa andra sidointressen. Visst har jag tänkt att jag skulle kunna blogga om just det ämnet men hittills har jag inte haft lust.

Under min bloggtystnad har jag funderat väldigt mycket på varför jag vill blogga. Vad vill jag använda bloggen till? Vad vill jag skriva om och förmedla? 

Jag håller på att arbeta på en blogg på Wordpress som i mitt tycke verkar mycket mer spännande att arbeta med. Men då måste jag också lära mig mer om hur det hela fungerar och det gör jag just nu. Försöker skapa en blogg hos Wordpress som ser snygg, intressant och spännande ut...haha...ni hör, jag har att göra!

 En sak som jag börjat göra som har med släktforskningen att göra är att jag nu studerar handskriften under 16-och 1700-talen. Det är vansinnigt intressant och jag som alltid älskat språk och bokstäver har fullständigt förlorat mig i detta. Dessutom gör jag framsteg och jag märker att jag har lite fallenhet för det hela. Klart jag vill fortsätta med det då.

För övrigt är det lite stopp på släktforskningen just för att jag inte kan läsa vad den käre prästen klottrat ner för bokstäver. För även om jag studerar handskriften från 1700-talet så kunde prästen välja att skriva ungefär hur som helst. Vilket innebär att man, om man har otur, får lära sig just den prästens handskrift. Huvva! 

Jag har kommit till en Simon Henriksson som skulle vara född 1743 men jag ser inte ett dyft vad prästen skriver. Men kanske när jag pluggat lite till att jag kan lyckas klura ut det hela. 

Jojo, jag är med i en Facebookgrupp som kan hjälpa mig men när det kommer till sånt här så vill jag först försöka själv...kan själv vet ni....nej, men jag tycker ju det är så roligt att lära mig det så det får ta lite tid. 

Har upptäckt att släktforska är precis som att ha en trädgård. Man blir aldrig färdig och aldrig fullärd.
Det gillar jag! 

Ser ni vad det står?
Det gör jag nu. 😇


2 kommentarer:

  1. Att vila från bloggen när du har så mycket annat spännande runt omkring dig gör väl inget.
    Du har ju som jag förstår fullt upp, hihi.
    Kul att lära sig en massa nytt, kan tänka mig att just handsstilar kan vara krångliga att läsa ut.

    Fortsätt ha det bra!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din gulliga kommentar. Du är trogen och du har så rätt. Jag har fullt upp men jag får skärpa mig för det kan lätt bli för mycket och då sätter stresskänslan in. Men vid det här laget har jag lärt mig ganska bra så jag vet när jag måste vila och vara för mig själv. Idag har varit en sån dag. Bara varit hemma hos mina föräldrar en stund, sen inget folk, bara jag och min katt. Haha
      Det är fantastiskt roligt med släktforskning just för att det blir så många sidospår.
      Fortsätt du också att ha det bra!
      Kram

      Radera