torsdag 19 januari 2017

Nu gnäller jag fast det är banne mig berättigat!

Blä....jag blir så trött.

Vad har hänt med Sverige? Det verkar vara nåt allvarligt systemfel nånstans?

Vet människor vad de ska göra på sina arbeten? Samarbetar de med varandra?

Eller är alla på möten eller utvecklingsdagar?

Varför kan vi inte anställa fler personal till sjukhusen, skolorna och förskolor eller till myndigheter som sysslar med människor? Varför, varför??

Det börjar bli verklig kris nu.

Här i Kungälv där jag bor har vi ett sjukhus. Där ryter personalen till nu riktigt ordentligt och jag kan bara hålla med de om att det är kris. Jag har upplevt missar de gjort (ofrivilligt) när min mamma var inlagd. Till exempel så gick hon hem utan att bli utskriven.....ja herregud...vi som anhöriga kan inte gången ordentligt utan vi frågade en sjuksköterska på avdelningen om det var så att läkaren sagt att mamma kunde få hemgång. Hmm....sa sjuksköterskan och gick och kollade....jodå, mamma fick gå hem så det är klart att vi glada i hågen åkte hem med mamma.

SEN...ringer sjukhuset (det var ju bra!) och undrar varför vi åkte hem? Det var ju grönt sa vi. Nja...det var det alltså inte så vissa rutiner som ska göras vid hemgång blev inte gjorda. Det kan ju rimligtvis inte vi ha nån aning om vad det är för rutiner...

Jag klandrar verkligen inte någon människa för det här utan det är ett systemfel, ett STORT systemfel, nånstans och tyvärr inte bara inom sjukvården, utan lite varstans.

Inte undra på att människor går i väggen som det så klantigt heter. Stackars sjuksköterskor och läkare och alla andra som arbetar med människor som inte hinner med, inte har tid. Det är ju tortyr! 

Jag förstår inte att det inte går att ändra på. Läste förresten nånstans att i Spanien är sjukvården gratis och hyrorna är mycket lägre här och man får mer för pengarna. Jag flyttar till Spanien....bättre klimat också. Faktum är att det tydligen bor så kallade fattigpensionärer i Spanien som lever ett bättre liv där än i Sverige. Tror jag ska plugga spanska och bege mig söderut...

Vadan all denna svada just nu då? Jo, jag var hos Pensionsmyndigheten idag. Jag blir ålderspensionär i mars ser ni! 🙆

Jag behövde hjälp med att fylla i en blankett som myndigheten behöver för att jag ska få fortsatt bostadstillägg. Den får jag nu från Försäkringskassan men bara till och med februari. Så från och med mars ska jag få från Pensionsmyndigheten. MEN...handläggningstiden kan bli så lång som 3 månader...men hallå?!?!?! VAD I HELA FRIDEN SKA MAN GÖRA DE MÅNADERNA? 

Alltså, detta blir inget stort problem om man till exempel bor ihop med någon eller har lite besparingar. Men om man som jag har varit sjukskriven i många år och dessförinnan varit lågavlönad och levt ensam väldigt länge...ja, då blir det ett stort problem kan jag säga. 

Hyran måste ju betalas så den får ju prioriteras men i mitt fall blir det kanske på sin höjd nån tusenlapp över. Då ska jag klara mig på den tusenlappen i en hel månad. Hur tänker de?

Att vi har bostadstillägg i detta land är ju bland annat för att hyrorna är på tok alldeles för höga. När jag tänker på bostadsmarknaden blir jag alldeles kallsvettig. Hur i bövelen kan man bygga så (undermåliga) bostäder och sen ha vett att ta ut ockerhyror?

Nu sitter jag här och eldar upp mig känner jag. Kanske bästa att avsluta så inte min dator fattar eld...det vore ju tråkigt. Då har jag ingen dator heller liksom. 

Nej! Nu får det bli ordning på torpet!! Anställ alla våra nyanlända så lär de sig språket och vår kultur mycket snabbare än att gå på SFI. Förlåt alla ni som jobbar där, men en kontakt med "verkliga" livet blir mycket bättre enligt mig. Att vi svenskar sen får tampas med människor som har svårt med språket, vad gör det? Ingenting! Det är väl bara att försöka. Hur svårt kan det va?? Så kanske vi till slut får lite bättre ordning på saker och ting. 

Tycker jag.


Ja,säg det....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar