torsdag 23 februari 2017

Iris - en favoritblomma

Jag är väldigt svag för irisar av alla de slag. Nu har jag inga egna nånstans men skulle önska mig några plantor. 

De älskar att växa i sandhaltig jord och min är lerjord så om jag ska skaffa några plantor får jag ordna med jorden så att de trivs.

Det finns olika sorter av iris och de vanligaste här i Sverige är väl kanske de där små bedårande söta som är i lökform.

Men som sagt så finns det så många andra helt otroligt vackra varianter.

På mitt Pinterestkonto har jag en egen anslagstavla med bara irisar. 

Här är några bilder från mitt konto. 

Iris Ensata Momogasumi


Iris variegata


Skäggiris Afternoon Delight


Iris Fortune


Skäggiris Art Show


1 kommentar:

  1. Är inte så haj på trädgårdsblommor.
    Hade ingen aning om att detta var Iris.

    Ha en strålande dag!
    Kram

    SvaraRadera